Klāt ir rudens-ziemas sezona un es kārtējo reizi sevi pieķēru pie
domas, ka man nav pašam savas kārtīgas lampas ar kuru paskriet
treniņus. Manā paša arsenālā bija Silva M1 un Petzl Tikka Xp. Silvu M1
biju izmantojis orientējoties un treniņos, bet Petzl - rogaininga
sacīkstēs. Jo vairāk šīs lampas izmantoju, jo vairāk sapratu, ka
nopietnai un komfortablai skriešanai ir vajadzīgs kas jaudīgāks. Tāpēc
esmu atkal palienējis no kluba biedra uzticamo Silva 478 halogēnu ar
kuru paskrēju gan nakts Magnētos, Meridiānā un nakts čempionātā, kā arī
pieveicu pa kādam treniņam pa tumsu pēc darba. Tā kā dzīvoju ārpus
pilsētas un regulārai skriešanai, slēpošanai ziemā, lampa ir ļoti
noderīga, tad nolēmu iegādāties pašam savu. Bet ar ko tad lai sāk ?
Iesākumā domāju iegādāties jau minēto un pārbaudīto Silva 478, kuru var nopirkt arī tepat Latvijā. Pēc sākotnējiem aprēķiniem lampa, akumulators ar lādētāju un soma akumulatoram pie mums izmaksā 65+30+15+40(70) 150-170Ls atkarībā no vēlamā akumulatora. Bet tā jau ir nopietna summa, kas tiek prasīta par, kaut pārbaudītām, bet tomēr daudzu gadu vecām tehnoloģijām. Nolēmu izpētīt vai nav jēga labāk investēt kādā lieljaudas gaismas diožu (LED) lampā, kuras tagad piedzīvo strauju attīstību. Bija pamatotas bažas vai šis pasākums finansiāli ir kaut cik pievilcīgs, jo jaunas tehnoloģijas parasti mēdz maksāt dārgāk un vēl nesen šāda tipa lampas maksāja ap 500Ls.
Savus meklējumus sāku ar kalnu divriteņu entuziastu diskusiju apmeklējumiem, jo LED lampu ražotāji galvenokārt fokusējas uz savu produktu izstrādi un piedāvājumu taisni šim segmentam, bet orientēšanās, piedzīvojumu sacīkstes, niršana u.c. ir tikai papildus noieta niša. Pēc ilgstošiem, laikietilpīgiem meklējumiem, kad viss jau bija pagalam apnicis nonācu pie 2 variantiem: angļu Hope Vision 4 LED http://www.hopegb.com/voir_visled4.html un jaunzēlandiešu Iblaast II http://www.nightlightning.co.nz/endurenz%20details.htm. Pats sev iegādāju jaunzēlandiešu darinājumu, bet paziņa, kas nodarbojas ar riteņbraukšanu – Hope Vision 4. Tā man radās lieliska iespēja abus produktus izmēģināt un salīdzināt. Tālāk par katru atsevišķi sīkāk. Salīdzinājumam iekļāvu arī Silva M1 un Silva 478 lampas.
Tiem, kam patīk pašiem visu kārtīgi palasīt un izsvērt varu ieteikt sekojošus angļu un vācu valodās lasāmus forumus:
http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=124
http://www.mtb-news.de/forum/forumdisplay.php?f=92
http://www.candlepowerforums.com/vb/forumdisplay.php?f=6
Tālāk tiks sniegti arī lampu testu attēli, kur gar ceļa malu ir saspraustas slēpju nūjas ar atstarotājiem un pašā galā ceļa vidū ir nolikta soma ar atstarotājiu. Attālums no vienas atzīmes līdz nākamajai ir 20 metri. Soma atrodas 100 metru attālumā. Attēli ir fotografēti ar šādiem kameras iestādījumiem - full manual, ISO-100, Exposure-6 seconds, Aperture-F4.0, Focus-Manual, White Balance-Daylight kādus izmanto interneta resursa http://www.mtbr.com/ gaismu testos.
Silva M1.
Testos šo lampu iekļāvu, lai rastos priekšstats līdzīgas klases
lampu īpašniekiem, par jaunākass paaudzes LED izstrādājumu progresu.
Iegādāju lampu 2003. gadā. Lampai ir 4W halogēna spuldze un 3 gaismas
diodes, 4.8V 1600mAh Ni-MH akumulators. Pēc ražotāja informācijas M1
spēj izgaismot līdz 75 m ar 4W spuldzi. Šajā režīmā specifikācija
uzrāda 1 stundu 43 minūtes ilgu darbības laiku. Praksē tā nekad tik
ilgi nav degusi. Maksimāli tā darbojās kādu 1 stundu un 20 min, bet
parasti mazāk. Gaismas testos tā reāli izgaismoja līdz 50 m. Viss
komplekts kopā sver 340g. Jauna viņa maksāja 40-50 Ls. Oriģinālais
lādētājs pēc kāda laika izgāja no ierindas un nācās lietot neoriģinālu
aizstājēju. Lādētājs bija palēts izstrādājums, kas lādē, bet nekontrolē
akumulatoru uzlādes līmeni. Ja to aizmirst savlaicīgi atslēgt, tad var
sabojāt akumulatoru. Pēc ilgākas ekspluatācijas arī viena no 3 gaismas
diodēm sabojājās.
Silva M1 testu bildes:
Silva 478
http://www.silva.se/sv/Produkter/Mobile-Lighting/Hogeffektslampor/?productId=57058-20
Šo lampu aizņēmos no kluba biedra. Šāda tipa lampas kādu laiku ir bijušas nopietnāko orientieristu nakts treniņu un sacensību pavadonis ilgāku laiku. Tagad tās pamazām izspiež jaudīgākās LED lampas. Pamatkomponentes ir lampas galva ar 10W,20W halogēna spuldzēm, akumulatoru paka, akumulatoru pakas stiprinājums un lādētājs. Manā rīcībā esošajam komplektam bija 6V 9Ah Ni-MH akumulators, kurš kopā ar stiprinājumu svēra 1 kg, bet visa sistēma 1.2 kg.
Šāds akumulators nodrošina ar strāvu 20W spuldzi apmēram 2h30min. 10W lampiņai vajadzētu degt vismaz 5h. Pati lampas galva ir viegla, bet masīvā 1 kg akumulatoru paka gan ir liels mīnuss un prasa lietot labu stiprinājumu, lai uz muguras nekūļātos. Kā redzams no testa attēliem, tad lampas radītais gaismas kūlis ir divdaļīgs un sastāv no centrāla stara, kas izgaismo diezgan tālu un platāka leņķa fona apgaismojuma, kas izgaismo apkārtni. Režīms ar 10W spuldzi izgaismo līdz 80m, bet ar 20W spuldzi – specifikācijā uzrādītos 120m. Stars līdz 20 m izgaismo diezgan platu joslu, bet tālāk aiziet tikai šaurākais gaismas kūlis.
Testa bildes:
Hope Vision 4 LED
http://www.hopetech.com/VISION_ADVENTURE/FOUR%20LED.htm
Iegādātais komplekts bija Endurance variants, kas tiek komplektēts
ar 2 akumulatoriem. Standarta variantā ir tikai viens. Hope Vision 4 ir
Anglijā ražota/salikta lampa, komplektēta ar Norvēģijā! ražotu
akumulatoru lādētāju un gandrīz visiem iespējamajiem piederumiem ko
varētu gribēt – lampas stiprinājumu pie velo ķiveres, lampas
stiprinājumu uz velo stūres un galvas stiprinājums priekš piedzīvojumu
sporta/orientēšanās. Varētu vien vēlēties, ja būtu kāds aksesuārs
akumulatora nešanai skriešanas laikā. Lampas galva ar stiprinājumu sver
240 gramus (pēc maniem mērījumiem), bet akumulators ar garo vadu 300
gramus. Tātad skrienot kopējā komplekta svars ir 540 gramu. Tā ir
gandrīz puse no Silva 478 akumulatora svara. Hope Vision 4 galvā ir
iebūvētas 4 SSC P4 gaismas diodes. Augšējai ir +/- 5 grādu optika, bet
pārējām +/-15 grādi. Augšējā diode nodrošina, ka viducī gaismas kūlis
ir nedaudz šaurāks un spēcīgāks. Priekšējais stikls ir grubuļains, lai
izkliedētu gaismu un nebūtu manāmi tumši plankumi izgaismojumā. Pati
galva ir veidota no vieglmetāla ar radiatorveida rievām, kas nodrošina
labāku dzesēšanu, jo lieljaudas gaismas diodes diezgan labi izdala arī
siltumu. Li-Ion 5200mAh 7.4V akumulators ir iestrādāts hermētiskā
plastmasas apvalkā un vadu savienojumi arī hermētiski noslēdzas
.
Pēc ražotāja dotās specifikācijas šīs lampas radītais maksimālais
gaismas stiprums ir 960 lumeni. Ar lampas aizmugurē novietoto pogu
iespējams cikliski pārslēgties starp 4 gaismas intensitātes režīmiem un
1 mirgošanas režīmu. Maksimālas intensitātes režīmā akumulators spēj
nodrošināt lampas darbību nedaudz virs 2.5 stundām, optimālā režīmā
nedaudz virs 3 stundām, vidējas intensitātes režīmā vairāk par 6 stundām, bet
minimālā režīmā gandrīz 36 stundas. Lampā ir iebūvēta termiskā
aizsardzība pret pārkaršanu. Ja temperatūra sasniedz kritisko robežu,
tad lampas degšanas intensitāte automātiski tiek samazināta, lai
nerastos bojājumi un pagarinātu diožu ekspluatācijas ilgumu.Jāsaka, ka starp 3. un 4. režīmu nav pārāk būtiskas atšķirības gaismas ziņā, vienīgi lampa vairāk karst. Tā, ka optimāli skrienot ir lietot lampas gaismas stipruma 3. režīmu.
Lampa ir diezgan ērta un skriešanai netraucē, vienīgi jāpiedomā par akumulatora nešanu. Gaismas kūlis ir ļoti vienmērīgas intensitātes un plašs. Viducī gaisma nedaudz intensīvāka.
Hope Vision 4 ir kvalitatīvi pagatavota lampa. Testam izmantotā lampa tika iegādāta no http://www.chainreactioncycles.com, kur pirkumiem virs 150Ls ir bezmaksas piegāde uz Latviju. Rakstīšanas brīdī Endurnce komplekts tur maksāja kādi 235 Ls, bet standarta – 194 Ls. No UK nekādas muitas nav jāmaksā un tā ir gala cena. Piegādā aptuveni nedēļas laikā. Vecais un smagais Silvas 478 halogēns maksā mazāk kā standarta komplekts, bet cenu starpība nav tik liela. Ja man iepērkoties būtu jāizvēlas starp Silvas un Hope komplektu, tad galvu nelauzītu par savu izvēli..
Citi apskati:
http://www.gearreview.com/LEDs09_sport.php#vision
Testa bildes:
Iblaast II
http://www.nightlightning.co,nz
Līdz šim izstrādājumam nonācu lasot atsauksmes forumos. Lampa piesaistīja manu uzmanību ar to, ka ir konfigurējama darbam ar dažādiem akumulatoriem, var konfigurēt gaismas intensitātes līmeņus, termoaizsardzības temperatūru, kā arī ražotājs sola piedāvāt pāreju uz jaudīgākām diodēm, kad tās būs pieejamas. Ražotājs pat piedāvā iespēju iegādāties lampu pus saliktā veidā par zemāku cenu un pārējo, ja ir iemaņas un instrumenti, var pircējs paveikt pats. Ražotājs piedāvā arī savus akumulatorus, bet tiem nav pievilcīga cena. Vislabāk ir pašam sagādāt Li-Ion akumulatoru/lādētāju komplektu. Tā kā lampa tiek ražota Jaunzēlandē, tad tā vairāk izplatīta ir tur un Austrālijā, kur sastopama arī dažu velo žurnālu veiktajos lampu testos. Laikam tieši šī klientam piedāvātā brīvība un iespējas man iepatikās un nolēmu sev iegādāt šo lampu ,un tieši DIY variantā. Tam vajadzēja pielodēt dažus vadiņus un savienojumus, padarboties ar karstā gaisa fēnu. Papildus iegādāju “flood” (platāka leņķa, gaismas kliedējošāku) optiku, lai izlemtu, kura man labāk der. Ir iespēja arī nopirkt jau saliktu un notestētu lampu, ja nav vēlmes ķimerēties.
Lampa ir kvalitatīvi pagatavota. Priekšējā daļa ir no vieglmetāla, bet aizmugure no plastmasas. Metāla daļā izveidoti dzesēšanas radiatora elementi, kas palielinot virsmu efektīvi dzesē gaismas diodes. Apgaismošanai tiek izmantotas 3 Cree XR-E R2 gaismas diodes. Lampas svars ir 220 gramu. Komplektā nāk stiprinājums lampas stiprināšanai uz velo ķiveres. Ražotājs uzrāda, la lampas gaismas stiprums ir 900 lumeni.
T-energy Akumulatorus 14.4V 2200 mAh un 14.4V 4400 mAh ar lādētāju iegādājos no internet veikala http://www.all-battery.com/ . Mazākā akumulatoru paka sver 200 gramus, bet lielākā 400. Pēc ražotāja datiem pilnas jaudas režīmā 1000mA mazākā akumulatoru paka spēs lampu darbināt 3 stundas, bet lielākā 5.5 stundas. Ja maksimālā režīma strāvas stiprumu ierobežo 750mA režīmā, tad nedaudz samazinot apgaismojumu iegūsim par 20% ilgāku darbības laiku.
Režīmu pārslēgšanas poga atrodas lampas aizmugurē un iestrādāta korpusā un vizuāli nav redzama. Uz korpusa ir tikai izcilnīši, kur jāpiespiež. Periodiski spiežot notiek pārslēgšanās no vājākā režīma uz spēcīgāku un atpakaļ. Atkarībā no tā kā lietotājs lampu nokonfigurē ir 2 vai 3 stipruma režīmi.
Ja lampu ieslēdz nevis ar vienu īsu pogas spiedienu, bet ilgāk paturot pogu, tad tā tiek ieslēgta mirgošanas režīmā un ar atkārtotiem pogas spiedieniem pāriet no viena mirgošanas režīma uz citu (parasti izmanto ar velo braucot pa dienu, lai brīdinātu autovadītājus).
Viena no būtiskākajām iBlaast II atšķirībām no citu ražotāju lampām ir speciāls iestādījumu režīms. To aktivizē, ja pēc strāvas avota pievienošanas 3 sekunžu laikā nospiež pogu un tur to nospiestu. Šajā režīmā var veikt lampas režīmu uzstādījumu izmaiņas:
- ieslēdz 2 vai 3 lampas gaismas intensitātes režīmus
- iestāda zemāko intensitātes līmeni
- iestāda vidējo intensitātes līmeni (ja ieslēgts 3 intensitātes līmeņu režīms)
- iestāda maksimālo intensitātes režīmu
- iestāda akumulatora tipu (SLA 12V,NiMH 13.2V,Li-Ion 14.4V)
- iestāda termālās aizsardzības temperatūru
Visumā iBlaast II ir laba lampa, kas dod tās īpašniekam plašu izvēles/rīcības brīvību, ļauj to pieskaņot savām vajadzībām. Diemžēl tai pašlaik nav pieejams galvas stiprinājums, lai izmantotu skriešanai un tas jāizgatavo pašam. Ražotājs to piedāvās tuvākajā nākotnē. Es izgatavoju pagaidu risinājumu no Silva M1 vecā stiprinājuma un izmantoju treniņos. Pagaidām nevaru pateikt kādu optiku izmantošu skriešanai, bet patreiz testēju standarta variantu. Tā nodrošina pietiekami platu un tālu gaismas staru. Tas varētu būt labs kompromiss gan velo braukšanai, gan skriešanai naktī.
Lampas izmaksas ir sekojošas:
DIY (dari pats) variants, tikai ar standarta optiku, ieskaitot sūtīšanu ~ 105 Ls
Gatavs variants tikai ar standarta optiku, ieskaitot sūtīšanu ~ 121 Ls
2200 mAh un 4400 mAh 14.4V akumulatori un lādētājs ~ 74 Ls
Mans komplekts izmaksāja ~180 (ar vienu akumulatoru būtu kādi 160) Ls un vajadzīgs bija nedaudz pašam
pastrādāt, lai lampu saliktu. Brīnumainā kārtā man nebija nekāda
muita jāmaksā par šo pirkumu no Jaunzelandes.
Testa bildes ar izgaismošanas (flood) optiku:
Testa bildes ar starveida (beam) optiku:
Secinājumi.
Domāju, ka Hope Vision 4 standarta komplekts ir diezgan optimāls pirkums entuziastam, kam ir vajadzība un iespēja iegādāt šādas klases lielas jaudas lampu. Tam ir bagātīga komplektācija un laba cena patreizējai tirgus situācijai. Tehniskie parametri arī ir ļoti labi, ērta iegāde. Viss ir gatavs lietošanai, vienīgi skriešanai jāpielāgo akumulators. Iblaast II arī ir labs izstrādājums ar labiem tehniskiem parametriem, cenu un plašām iespējām. Tomēr, lai izmantotu skriešanai, tai patreiz vajag pielāgot kādu esošu galvas stiprinājumu.
Ja kādam ir pieejam kāda cita spēcīga LED lampa, piemēram jaunā Silva Alpha vai Luppine Wilma, tad labprāt notestētu arī to un salīdzinātu ar apskatītajiem produktiem. Kontaktējieties ar Tehniķi.
Citas noderīgas saites.
Visas bildes pieejamas no Flickr šeit: http://www.flickr.com/photos/orientesanas/sets/72157612453298217/
mtbr.com veiktie test: http://reviews.mtbr.com/blog/category/lights-shootout/
gearreview.com apskats http://www.gearreview.com/LEDs09_intro.php
Norvēģu apskats (lietojiet google tulkošanai) http://terrengsykkel.no/index.php?id=2440