Ziņas - "Teipings" ◪ Latvijas Orientēšanās federācija

18.janvāris /
Antis, Antons
IenāktIenāktIenākt

Orientēšanās skrējiena ziņas

  • "Teipings"

    04.04.2007

    Harijs Šemelis

    Un tātad - bieži orientieristiem gadās gūt tā sauktās „profesionālās" traumas - potītes izmežģījumus, saišu sastiepumus. Atsākot treniņus pēc traumas, nepieciešams nostiprināt cietušo ķermeņa daļu tā, lai novērstu atkārtota bojājuma iespēju.

    šajā situācijā labi noderēs, tā saucamais, Teipings (angliski - taping). Teipings ir lipīgas lentes joslu pielīmēšana dažādām ķermeņa daļām (uz muskuļiem, locītavām) vairākos slāņos pēc īpašas metodikas. Tas pasargā saites, locītavas audus un muskuļus no atkārtota bojājuma iepriekš traumētā vietā. Teipinga uzdevums ir nostiprināt locītavu vai fiksēt atsevišķus muskuļus, ierobežojot tādas kustības, kas izraisa sāpes un kairinājumu. Pareizi uzlikts teipings locītavai nodrošina stabilitāti treniņa vai sacensību laikā un pasargā no sāpēm, ļaujot atgūt pārliecību saviem spēkiem, droši un koordinēti veikt ierastās kustības.

    Lai pareizi izdarītu teipingu, labi jāzina muskuļu, saišu un locītavu anatomija un funkcijas, kā arī pārciestās traumas veids. Teipinga uzlikšana dažādām ķermeņa daļām un apvidiem ir atšķirīga.

    Teipingam var izmantot parasto leikoplastu (tikai kokvilnas (diemžēl grūti nopērkams), jo sintētiskie stiepjas un līdz ar to nevar nofiksēt traumēto vietu). Oriģinālie sporta „teipi" ir 2-6 cm platas lentes, kas pārklātas ar īpašu līmvielu. Pirms „teipa" uzlikšanas atbilstošajā apvidū jānoskuj ādas mati vai jālieto speciālas „pamatlentes" (underwrap). Lenti piestiprinot, jāraugās, lai neizveidotos ādas krokas. Locītava ar „teipu" jāfiksē precīzi iepriekš noteiktā stāvoklī, vadoties no traumas veida un paredzamās fiziskās aktivitātes rakstura. „Teipa" radītajam sasprindzinājumam jābūt optimālam. Vaļīgs „teips" nav efektīvs, bet pārāk stingri savilkt audus nedrīkst. Ja pēc „teipa" uzlikšanas rodas diskomforta sajūta vai sūdzības, tas jānoņem un jāuzliek no jauna.

    Kaut arī teipings dod iespēju pēc traumas daudz agrāk atsākt treniņus, nedrīkst aizmirst, ka tas var nenākt par labu atveseļošanās procesam.

    Teipingu var arī nelikt pilnā apjomā - tas atkarīgs no traumas rakstura un nepieciešamības. Tāpat to var izmantot tikai „drošībai" skrienot neierastā apvidū, piem., Skandināvijā pa akmeņiem, lai nebūtu jāskatās zem kājām un drošāk varētu skriet.

    Bez teipinga var izmantot arī speciālos locītavu stiprinājumus (ieteicams ar metāla pastiprinājumu sānos), kurus var nopirkt Sporta preču veikalos vai veikalā, kas atrodas Traumatoloģijas slimnīcas teritorijā.

    Daži papildus informācijas iegūšanas avoti:

    http://www.smartplay.net/ouch/injury_manage/taping.html

    http://www.physioroom.com/index.php

    http://www.sportsinjuryclinic.net

    http://www.emedicine.com/sports/topic143.htm

    http://www.nismat.org/traincor/ankle_tape.html

    http://www.jaybird.com/Techniques.asp

    Nobeigumā viens no teipošanas variantiem kājas potītei:

     

    teipings





Atlikušo zīmju skaits:

0,031244993209839